DEVAM: 87. Kabir Azabından (Allah'a) Sığınmak
حدثنا
مسلم بن
إبراهيم:
حدثنا هشام:
حدثنا يحيى،
عن أبي سلمة،
عن أبي هريرة
رضي الله عنه
قال:
كان
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يدعو: (اللهم
إني أعوذ بك
من عذاب
القبر، ومن
عذاب النار،
ومن فتنة المحيا
والممات، ومن
فتنة المسيح
الدجال).
[-1377-] Ebu Hureyre r.a. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şu şekilde
dua ettiğini söylemiştir: "Allahümme innî euzu bike min azabi'l-kabri ve min
azabi'n-nari ve min fitneti'l-mahya ve'I-memati ve min
fitneti'l-mesîhi'd-deccal."
(Allahım! Kabir azabından, ateş (cehennem) azabından, hayat ve
ölümün htnelerinden ve Mesih deccal'in fitnesinden sana sığınırım)
AÇIKLAMA: Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem'in güneş battıktan sonra duyduğu ses bir görüşe göre azap
meleklerinin, diğer bir görüşe göre azap gören Yahudilerin yahut vakî olan
azabın sesidir.
Yahudilerin, Yahudilikleri sebebiyle azap gördüğü sabit olunca,
onların dışında müşriklerin azap göreceği de sabit olur. Çünkü şirk koşmak
suretiyle onların içinde bulunduğu inkar hali, Yahudilerin inkarından daha
şiddetlidir.
باب: عذاب
القبر من
الغيبة
والبول.
88. Gıybet Ve İdrar(Dan Sakınmama) Sebebiyle Kabir Azabı
حدثنا
قتيبة: حدثنا
جرير، عن الأعمش،
عن مجاهد، عن
طاوس: قال ابن
عباس رضي الله
عنهما:
مر
النبي صلى
الله عليه
وسلم على
قبرين، فقال:
(إنهما
ليعذبان، وما
يعذبان من
كبير). ثم قال: (بلى،
أما أحدهما
فكان يسعى
بالنميمة،
وأما أحدهما
فكان لا يستتر
من بوله). قال:
ثم أخذ عودا رطبا،
فكسره
باثنتين، ثم
غرز كل واحد
منهما على
قبره، ثم قال:
(لعله يخفف
عنهما ما لم
يبسا).
[-1378-] İbn Abbas (r.a.) şöyle dedi: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
kabre uğradı ve şöyle buyurdu: "Şunlar azap görüyorlar. (Kendilerine göre)
büyük bir günahtan dolayı azap görmüyorlar, evet (oysa bunlar büyük günahtır.)
Birisi insanlar arasında laf getirip götürürdü. diğeri ise idrarından
sakınmazdı." Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yaş bir dal alarak bunu
ikiye böldü, her birini bir kabre dikti ve şöyle buyurdu: "Bunlar
kurumadıkça umulur ki onların azabı hafifletilir,"
AÇIKLAMA: Zeyn
İbnü'l-Müneyyİr şöyle demiştir: Konu başlığında yalnızca iki durumun
zikredilmesinin sebebi bunların önemini vurgulamak olup, bu iki durum dışında
hükmün bulunmadığını belirtmek değildir. Buna göre kabir azabı yalnızca bu iki
duruma özgü değildir. Ancak başlıkta yalnızca bunlarla yetinilmesi, söz konusu
fiillerin diğer fiillerden daha çok azaba sebep olduğunu hissettirmektedir.
Sünen yazarları Ebu Hureyre'den şu hadisi rivayet etmişlerdir: "İdrardan
sakının. Çünkü kabir azabının çoğu ondandır."